fbpx

Help retailers zich beter te onderscheiden met tailor made ‘playbooks’!

Winkelvoorkeur en traffic zijn belangrijke succesfactoren voor retailformules. Onderscheidend vermogen is daarbij een voorwaarde. Maar in de ogen van consumenten is het aanbod binnen veel winkels en categorieën identiek.

Waarom wel koffie kopen bij Deen en niet bij Plus?

Kiezen voor frisdrank bij Coop en niet bij Albert Heijn? Naar de Jumbo voor snoep en zeker niet naar Dirk? Hoe kun je als merkfabrikant retailers helpen dit te doorbreken? De oplossing ligt in het ontwikkelen van exclusieve shopper marketing programma’s, ofwel playbooks. Deze programma’s zijn altijd gebaseerd op shopper needs en/of occasions, die vaak al vastgelegd zijn in de groeiplatformen van de categorievisie.

Kenmerkend voor een playbook is dat je op zoek gaat naar maximale relevantie voor de shopper. Dit doe je door op het juiste moment een combinatie van elkaar aanvullende producten aan te bieden. Zo zijn (gedurende het jaar) diverse activaties in te zetten die verbonden worden door een herkenbaar thema.

Slimme communicatie

Met slimme communicatie kun je aankoopbarrières wegnemen of aankoopmotieven uitvergroten en shoppers verleiden. Dit leidt tot hogere conversie. Door het programma goed af te stemmen op de retailkalender, garandeer je impact en onderscheidend vermogen. En daarmee zet je de retailer op voorsprong!

‘The Big Night In’

Een bekend en aansprekend voorbeeld is ‘The Big Night In’ van Tesco. Een zeer toegankelijk thema, gebouwd rondom een occasion die bijna wekelijks in ieder huishouden voorkomt. Groot bereik gegarandeerd! En honderd procent shopper centric uitgevoerd. Het productaanbod wisselt per seizoen en innovatieve, technologische toepassingen on pack (Augmented Reality), die inspelen op deze occasion, doen de rest!

Ook de serie ontbijtactivaties die Albert Heijn inzet op ons initiatief is een goed voorbeeld van een playbook. Meer weten over onze aanpak? Benieuwd naar voorbeelden? Wij denken graag mee!