Meer controle op welke advertenties je te zien krijgt op Facebook
Meer controle op welke advertenties je te zien krijgt op Facebook

Zo heb jij meer controle over welke Facebook advertenties je te zien krijgt

Facebook heeft bijna 8 miljoen gebruikers op Facebook die dagelijks inloggen. De kans is dus best groot dat jij een van hen bent. Met die miljoenen gebruikers is Facebook dan ook een heel effectief marketingmiddel. Met advertentiecampagnes kunnen zij zich erg specifiek richten op een voor hen relevante doelgroep. En als jij matcht met deze doelgroep, krijg jij de advertenties te zien.

Maar jij als gebruiker van het social media platform, hebt ook invloed over welke advertenties je wel of niet te zien krijgt. Hoe, dat leggen we je in dit artikel uit.

Advertenties op basis van gedrag

Advertenties op Facebook worden dus gericht op basis van informatie die jij hebt gedeeld, zoals:

  • Pagina’s die je leuk vindt
  • Andere informatie over jezelf uit je Facebook-account (zoals je leeftijd, geslacht, locatie of het apparaat dat je gebruikt voor Facebook)
  • Gegevens die adverteerders hebben en die ze met Facebook delen, zoals je e-mailadres
  • Je activiteiten op websites en apps buiten Facebook.

Reclame afgestemd op emoties

Je posts op Facebook kun je extra kracht bij zetten door er een gevoel aan te koppelen. Je schrijft bijvoorbeeld dat je volgende week een belangrijke afspraak hebt en geeft aan dat je je ‘gespannen’ voelt. Of je voelt je ‘onzeker’ over een bepaald iets of iemand. Of misschien erg ‘gestrest’ vanwege een naderende deadline. In Australië en Nieuw Zeeland kan het advertentiesysteem van Facebook je ook reclame laten tonen die zijn afgestemd op je gemoedsrust.

Advertenties zijn af te stemmen op emoties als onzekerheid, verslagenheid, gespannenheid, waardeloosheid of stomheid. Vanwege een storm aan kritiek (omdat je hiermee vooral kwetsbare jongeren kunt beïnvloeden) gaat Facebook de ‘emotionele’ reclames aanpassen.

Gevoel koppelen aan je post op Facebook
Een gevoel koppelen aan je post op Facebook

Meer controle over de advertenties die je ziet

Reclame op Facebook blijft er. Je kunt deze dus niet bij je instellingen uitzetten. Als gebruiker van Facebook heb je alleen wel invloed op welke advertenties je dan tegen kunt komen. Die invloed kun je op verschillende manieren uitoefenen.

  • Feedback
    Door op de advertentie te klikken kun je meer komen te weten over de reden waarom je de reclame krijgt te zien. Ook is het mogelijk om de advertentie te verbergen (ook in de toekomst) of aangeven dat je de boodschap juist nuttig vond.
  • Advertentievoorkeuren
    Bekijk en verfijn de dingen die advertenties beïnvloeden. Bijvoorbeeld je interesses en je persoonlijke informatie. Stel je bent niet geïnteresseerd in jazz muziek, maar deze staat wel tussen je advertentievoorkeuren. Dan kun je ze gewoon weg klikken. Zo voorkom je advertenties over bijvoorbeeld een jazz concert.
  • Bekijk je advertentie instellingen en pas ze aan.
    Zo kun je aangeven of je advertenties wilt zien op basis van je internetgebruik. Stel, je bezoekt een website over mountainbikes, dan krijg je op Facebook misschien
    advertenties te zien van bekende fietsmerken of van de lokale fietsenwinkel. Op deze manier zie je wel voor jou relevante advertenties. Wil je dit liever niet? Dan kun je dat uitschakelen.


Feedback op de advertentie

Relevante reclame

Facebook blijft je advertenties tonen. Met bovenstaande tips heb je in ieder geval voor een gedeelte zelf in de hand wat je te zien krijgt. Zo blijft het voor jou in ieder geval relevant.

Meer over Facebook adverteren?

Meer weten over adverteren op Facebook? Of wil je zelf adverteren? Neem gerust contact met ons op.

Samenwerken?

Wij werken graag samen met inspirerende bedrijven en personen, die echt geloven waar ze voor staan.
Dat doen wij namelijk ook. Hierover vertellen we u graag meer tijdens een kop koffie.
Zullen we even een afspraak inplannen om een potentiële samenwerking te bespreken?

Contact opnemen