Webdesign trends voor 2017

Wat worden de belangrijkste webdesign trends voor 2017? Komen er vernieuwende zaken of blijft alles bij het oude? Waarschijnlijk een beetje van beide. Sommige dingen -material design- blijven bestaan en andere dingen -focus op originaliteit- zullen meer naar de voorgrond komen. Het is echter zeker dat wanneer je het imago van je merk serieus neemt en de concurrentie voor wilt blijven, je niet meer wegkomt met een standaard thema.

Focus op originaliteit en eigen beeld

Flat design en de opkomst van material design zorgen voor meer nadruk op een goede gebruikerservaring. Dat is heel fijn, maar het zorgt er wel voor dat sites steeds meer op elkaar gaan lijken. Originaliteit en het verbannen van stock-images zorgen ervoor dat je onderscheidend bent. Zo brengen bijvoorbeeld Heijmans en van Duijnen Koffie met een originele manier van navigeren en het gebruik van eigen beeld de gebruiker een stuk dichter bij het merk.

heijmans

Voorbeelden: Heijmans, van Duijnen Koffie

Magazine style

Deze trend borduurt verder op het vorige punt. Door de focus op gebruikerservaring dreigt het gevaar dat sites steeds meer op elkaar lijken. Om toch uniek te zijn lenen we speelse elementen van fashion magazines zoals accentjes, overlap van beeld en meer aandacht voor gewaagde typografie. Zo doorbreek je standaarden –zoals de rechte lijnen van het flat design- zonder in te leveren op ervaring.

we

Voorbeelden: ZARA, WE

Minder menu-items

Eigenlijk heeft elke website maar een paar (vaak oplossingsgerichte) items die echt belangrijk zijn voor de gebruiker. Het is dan ook erg nuttig –en vaak conversieverhogend- om je in het hoofdmenu dan ook te focussen op deze items in plaats van alles er maar in te stouwen. Zo is vaak echt niet nodig om al je diensten als item in het hoofdmenu op te sommen. De belangrijkste items zijn echter wel voor elke site uniek. Om de keuze te maken is dan ook altijd een onderzoek onder je doelgroep nodig.
Daarnaast lijkt het er op dat het “hamburgermenu” ook op desktop ingeburgerd raakt. Het gebruik hiervan vergt echter wel een zeer doordachte sitestructuur en is ook (nog) niet voor iedereen aan te raden.

ns

Voorbeelden: NS, KOGA, G-Star

Alderraarst kleurgebruik

Wederom geïnspireerd door fashion magazines gaan we in 2017 veel modegevoelige kleuren zien. Om de aandacht van de gebruiker naar de belangrijke zaken te trekken zullen de rustige “pantone kleuren” afgewisseld worden met keiharde varianten.

offf

Voorbeelden: Adidas, Protest, Spotify

Nog meer gebruik van “cards” in grids

Deze trend is al een tijdje gaande en is geïnspireerd door het material design van Google en de user interface van social netwerken zoals Facebook en Pinterest. Door de steeds kortere spanningsboog van internetgebruikers verwachten we dat deze trend ook in 2017 door zal gaan. Zeker omdat het naadloos aansluit bij het mobile first design en het belang van een goede mobiele ervaring.
In het kort zorgt een “card” user interface ervoor dat je een grote hoeveelheid content op een voor de gebruiker behapbare manier kunt aanbieden. De kaarten zorgen ervoor dat de gebruiker snel kan zien of de content interessant voor hem is (of juist niet).

awwwards

Voorbeelden: Pinterest, Awwwards, Dribbble

Conclusie

Bovenstaande designtrends beloven van 2017 een spannend jaar te maken. Zeer enthousiast zijn we over het toenemende belang van originaliteit op gebruikerservaring en conversie.
Dan nog over standaard themasites. Eerlijk is eerlijk, deze sites zien er soms best oké uit. Weet echter wel dat dergelijk design nooit helemaal is ontworpen voor jouw eigen doelgroep en dat er waarschijnlijk nog twaalf anderen werken met hetzelfde design. De gebruiker heeft dit echt wel door en dit straalt dus ook af op je merk! Wees dus uniek, gebruik bovenstaande trends als inspiratie, en durf vernieuwing toe te laten.

Samenwerken?

Wij werken graag samen met inspirerende bedrijven en personen, die echt geloven waar ze voor staan.
Dat doen wij namelijk ook. Hierover vertellen we u graag meer tijdens een kop koffie.
Zullen we even een afspraak inplannen om een potentiële samenwerking te bespreken?

Contact opnemen