Google gaat 'irritante advertenties' blokkeren
Google gaat 'irritante advertenties' blokkeren

Google gaat ‘irritante advertenties’ blokkeren

Google’s browser Chrome krijgt binnenkort een eigen adblock functie. Deze gaat de meest irritante advertenties op websites te lijf. Onder irritant valt bij Google: pop-ups, advertenties die knipperen, van kleur veranderen of die de site-inhoud enkele seconden bedekken. Chrome is met een marktaandeel van bijna 60% de meest gebruikte browser.

Google hoopt met deze filter – zoals de gigant het zelf liever noemt – dat minder mensen zelf een advertentieblokker gaan installeren. Of dat men overstapt naar een andere browser die wel een ingebouwde adblocker heeft. Momenteel gebruikt al bijna 20% van de Nederlandse gebruikers een adblocker. Op mobiel is dit 1%. Maar als ook dat percentage gaat stijgen, zullen de uitgevers dat zeker in hun portemonnee gaan voelen.

Machtspositie Google

Dat Google met deze filter komt, is niet echt een verrassing. In april kwamen de geruchten over deze functie in Chrome al de wereld in. En eigenlijk levert het wat dubbele gevoelens op. Aan de ene kant kun je kritiek hebben op Google’s machtspositie. Google beheerst de hele advertentiewereld min of meer van begin tot eind. Van het zoeken naar het effect meten van advertenties.

En je kunt ook stellen dat termen als ‘storend’ of ‘irritant’ vooral erg subjectief zijn. Waar de een inderdaad een hekel heeft aan een banner op de site met meldingen over korting, besteedt de andere hier wel aandacht aan. Daarnaast kunnen sommige vormen van ‘storende’ advertenties ook juist heel effectief zijn.

Positief effect van pop-up

Neem de pop-up. Wanneer de content en design ervan overeenkomt met het doel wat de gebruiker van de site heeft, zorgt het voor betere acceptatie. Het zal veel eerder beschouwd worden als waardevol dan als opdringerig. Het helpt de bezoeker immers met het behalen van zijn doel op de site.

Pop-up wanneer je de site wilt verlaten

Onderzoek naar beleving online advertenties

Aan de andere kant blijkt uit onderzoek juist wel dat de meerderheid van de internetgebruikers zich ergert aan ‘storende’ advertenties. Dat onderzoek is gedaan door Coalition of Better Ads, waar Google dan weer oprichter van is. Uit het onderzoek komt naar voren dat onder meer video reclames die automatisch starten en banners die enkele seconden de content bedekken, als meest storend worden ervaren. En dat komt de gebruikerservaring van de site waarop de reclame getoond wordt niet ten goede. Als de bezoeker de advertentie vervelend vindt, zal het ook niet waarschijnlijk zijn dat hij erop klikt. En daar plukt de adverteerder zelf ook niet de vruchten van.

De 4 vormen van advertenties welke de meeste ergernis opleveren

De 4 vormen van advertenties welke de meeste ergernis opleveren, op desktop en mobiel. Bron betterads.org

Hoe te adverteren met de nieuwe adblock functie in Chrome?

Over het algemeen is reclame op internet echt niet een doorn in het oog van de gemiddelde internetgebruiker. Zolang je de gebruiker maar niet onnodig stoort. In het kort: houd het vooral relevant. Dat geldt uiteraard voor alle online advertenties, ook die in het zoeknetwerk. Enkele manieren om het relevant te maken en te houden en ergernis bij de gebruiker te voorkomen:

1. Zorg voor waardevolle content achter je advertentie

Stel je adverteert met vakanties in Antwerpen. De banner laat mooi enkele hotels in Antwerpen zien waar je kunt overnachten. Eenmaal geklikt op de banner kom je echter op een pagina met vakantiebestemmingen in heel België. En staan er naast hotels ook vakantieparken tussen. En dat kan als storend worden ervaren, omdat de inhoud van de pagina niet overeenkomt met de advertentie. Zorg dus dat de landingspagina naadloos aansluit bij de advertentie.

2. Ga aan de slag met gesponsorde content

Gesponsorde content in bijvoorbeeld social media is een subtiele manier van adverteren. Naast dat je echt heel gericht je doelgroep kunt aanspreken op een dergelijk platform als Facebook, zijn de advertenties niet meteen te onderscheiden van de reguliere content. De gebruiker wordt met de gesponsorde content ook niet gestoord in zijn scrollen door de timeline. Facebook, maar ook Twitter, Instagram en LinkedIn maken gebruik van deze manier van reclame.

3. Remarketing

Met remarketing benader je je websitebezoekers via advertentie op andere websites. Zie het als een subtiele herinnering aan je merk of bedrijf. Het is de manier om twijfelende mensen om te zetten in nieuwe, converterende klanten. Let er wel op dat mensen die je product of dienst al hebben afgenomen, niet langer achtervolgd worden door remarketing advertenties van dit product of dienst. Dat is immers niet langer nodig.

4. AdWords

Vergeet ook AdWords tekstadvertenties in het zoeknetwerk niet. Ook met AdWords kun je zeer gericht je doelgroep aanspreken, op het moment dat zij op zoek zijn naar jouw product / dienst. Met beeldadvertenties richt je je meer op je naamsbekendheid of om eerdere bezoekers nogmaals te triggeren. Met AdWords richt je je op die mensen die je diensten hier en nu nodig hebben.

Ook succesvol adverteren?

Jouw online succes vergroten met online advertenties? Neem gerust contact met ons op voor alle mogelijkheden die bij jouw bedrijf, product of dienst passen.

Samenwerken?

Wij werken graag samen met inspirerende bedrijven en personen, die echt geloven waar ze voor staan.
Dat doen wij namelijk ook. Hierover vertellen we u graag meer tijdens een kop koffie.
Zullen we even een afspraak inplannen om een potentiële samenwerking te bespreken?

Contact opnemen