Facebook Marketing Congres 2017

Afgelopen donderdag vond voor de vijfde keer het Congres Facebook Marketing plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Een congres over zakelijk succes met Facebook, Instagram en WhatsApp, georganiseerd door Entopics en Likeconomics. En wij mochten daarbij zijn. Tijdens het congres hebben wij zeven boeiende sprekers gezien en gehoord. De presentaties van de sprekers varieerden van trends en ontwikkelingen rondom het internet tot aan het adverteren op Facebook met een klein budget. Voor ons was dit congres erg interessant en leerzaam. Deze kennis willen wij jullie niet onthouden en daarom beschrijven wij hieronder kort alle opvallende trends, statements en adviezen van de dag.

Investeren in innoveren

Het Congres Facebook Marketing begon met een presentatie van spreker Igor Beukers: expert op het gebied van trends in marketing, media en innovatie. Igor Beukers sprak over Mad Men vs. Math Men en hun houding binnen de vierde industriële revolutie. Waarbij de Mad Men terughoudend zijn en niet willen veranderen. Terwijl de Math Men zich aanpassen aan dit digitale tijdperk: digitaal Darwinisme. Het werkt heel simpel: wie zich niet aanpast, sterft uit. Om dat te voorkomen moet je als bedrijf investeren in innoveren.

Conversational bots: klantenservice van de toekomst

Jarno Duursma, trendwatcher en social media expert, vertelde uitgebreid over een trend, namelijk: bots. Bots zijn slimme stukjes software, die taken kunnen uitvoeren die normaal door mensen worden uitgevoerd. Bots worden steeds belangrijker. Over vijf á zeven jaar praten we allemaal tegen een praatpaal à la Alexa van Amazon.com aan die onze bevelen uitvoert of ons een leuk grapje vertelt. Niet alleen worden bots meer ingezet voor in huis, maar ook binnen de klantenservice. Want wat werkt er nou makkelijker en sneller dan een bot? Een bot heeft nooit last van een met ‘het verkeerde been uit bed gestapt scenario’, maakt gebruik van geautomatiseerde processen en biedt 24/7 customer service aan. Mocht je besluiten om een bot te ontwikkelen, dan adviseert Jarno Duursma het volgende: als je het doet, doe het dan goed. Maak er een verpersoonlijking van, ook heeft een bot training en aandacht nodig. Je wilt namelijk een slimme chatbot. Er is namelijk niks vervelender dan een ‘ik begrijp je niet’ antwoord. Dit zijn allemaal mooie voordelen, echter kan een slechte chatbot ook veel schade aanrichten. Denk hierbij aan het afbreukrisico en teleurstelling. Op dit moment werken zo’n 70% van alle chatbots niet goed. Dit moet je voorkomen!

Tips voor het adverteren op Facebook

Zoals de naam van het congres al doet vermoeden, werden er naast trends, WhatsApp en Instagram, ook veel gesproken over Facebook. Hieronder hebben wij een aantal slimme tips en strategieën op een rij gezet die toegepast kunnen worden bij het adverteren op Facebook.

  • Maak in je advertenties gebruik van powerwoorden (Robert Cialdini). Met powerwoorden spreek je sneller het onderbewustzijn van mensen aan en is de kans groter dat zij doen, wat jij wilt dat zij doen.
  • Schrijf overtuigende teksten door het gebruik van USES: Urgentie, Schaarste, Exclusiviteit en Social-Proof.
  • Pas je advertentie aan op de fases binnen de piramide van Maslow.
  • Zorg voor veel fans, dit verbetert namelijk het imago van je bedrijf op Facebook (Social-Proof).
  • Werk eerst aan de relatie met de (potentiële) klant en focus daarna pas op het verkrijgen van conversies en/of leads.
  • Gebruik goede afbeeldingen. Mensen zijn geneigd altijd eerst naar de ogen te kijken en dan naar de rest. Laat de ogen dus kijken naar datgene wat belangrijk voor jou is, bijvoorbeeld de CTA.
  • Laat branding en remarketingcampagnes naast elkaar lopen, op deze manier haal je het beste uit de campagnes.
  • Maak gebruik van vergelijkende doelgroepen, dit kan bijvoorbeeld van je klantenbestand zijn. De uitspraak van Wouter Kleinsman was dan ook: ‘vergelijkende doelgroepen zijn goud waard’.

Tips voor het adverteren op Facebook

Customer journey en funnel mogen niet ontbreken

Bob Christiaanse van Facebook Marketing Partner de Next Ad, werkt intensief samen met het team van Takeaway.com. Bob Christiaanse zweert bij het gebruik van een duidelijke customer journey, op basis van audience, ads content en ad placement. Pas deze funnel aan op de klanten van jouw bedrijf en je weet precies welke klant je wanneer, waar en hoe kunt bereiken. Hij liet ons een funnel zien waarbij data exclude lijnrecht tegenover content relevancy staat. Sta je bovenaan de funnel met een brede doelgroep, zorg ervoor dat je content relevant is en vice versa.

Digitale beïnvloeding door het decoy effectMaurits Kaptein over beïnvloedingsprofielen

Veel van de keuzes die wij als mensen maken gebeurt onbewust. Door de psychologie van de klant te snappen, zijn we in staat om deze te beïnvloeden. Dr. Maurits Kaptein is wetenschapper en ondernemer. Hij promoveerde cum laude met zijn onderzoek naar beïnvloedingsprofielen. Tijdens zijn presentatie noemde hij een viertal beïnvloedingsstrategieën die toegepast kunnen worden in de (online) marketing.

  • Schaarste beïnvloedingsstrategie: als er weinig van iets is, dan willen mensen het sneller hebben. Bijvoorbeeld: ‘OP=OP’ of ‘Er zijn nog maar een X aantal over’.
  • Autoriteitsargument: Het argument is waar omdat een expert of kenner dat beweert. Bijvoorbeeld: Tandartsen in lange, witte jassen die de allerbeste tandpasta’s adviseren of het gebruik van keurmerken.
  • Social Proof: consumenten baseren grotendeels hun oordeel op basis van andere oordelen. Als een schaap over de dam gaat, volgt de rest ook. Bijvoorbeeld: heeft een Facebook 10.000 likes, dan zal het wel goed zijn.
  • Reciprociteit: als je iets weggeeft, krijg je het sneller terug. Een voorbeeld is webshops die nieuwe klanten 10% korting geven. Hierdoor heeft de klant het gevoel iets terug te moeten geven, namelijk een aankoop.

Content beats camera

Michiel de Gooijer besloot na een carrière van 20 jaar in de corporate business het roer om te gooien en startte BrightVibes. Een organisatie dat op Facebook inspirerende verhalen deelt door video content. Het doel van BrightVibes is om mensen te inspireren het goede te doen en het goede te zien in de wereld, ondanks het vele slechte nieuws waar dagelijks sprake van is. Met een bereik van meer dan 25 miljoen mensen in de wereld is de Facebookpagina een groot succes. Maar, hoe creëer je video content dat viral gaat? De eerste drie secondes van de video zijn het belangrijkst: hiermee grijp je direct de aandacht en maak je mensen nieuwsgierig, met als gevolg dat zij naar de video blijven kijken. Zorg ervoor dat je de video zo kort mogelijk houdt en start het filmpje met het negatieve nieuws en eindig met het positieve. 80% van de video’s wordt zonder audio gekeken, zorg dus altijd voor ondertiteling. Daarnaast zijn details belangrijk. Wat voor titels gebruik je in het filmpje? Wat voor muziek? En als laatste: content beats camera. Het is niet nodig om gebruik te maken van hoge kwaliteit beelden om een video viral te laten gaan. Het is de content die een video waardig maakt om wel of niet gedeeld te worden. Last but not least: evalueer en pas aan!

Samenwerken?

Wij werken graag samen met inspirerende bedrijven en personen, die echt geloven waar ze voor staan.
Dat doen wij namelijk ook. Hierover vertellen we u graag meer tijdens een kop koffie.
Zullen we even een afspraak inplannen om een potentiële samenwerking te bespreken?

Contact opnemen